De schoonheid van planten voor en na de bloei.

Verslag van de lezing door Marcel de Wagt op 14 september door Inke Mensink

Marcel de Wagt biedt een exclusieve excursie aan op zijn kwekerij in Ven-Zelderheide (nabij Nijmegen) die hij 25 jaar geleden begon. Niet lopend maar kruipend over het complex gaan, om de bijzondere vaste planten te bekijken. Zo kun je goed de vaak fraaie details zien van de planten.

Helaas is er nog nooit op dit aanbod ingegaan, werd ons gezegd. We kregen het advies om ook in onze eigen tuin regelmatig onze planten van allerlei kanten te bekijken om de vele facetten van hun schoonheid te kunnen ervaren. Klanten kunnen op de kwekerij ook aanschouwelijk beplantingsadvies krijgen, hoorden we. Onder het motto “samen aan de slag” worden dan op de kwekerij, samen met de klant, planten uitgezocht en gegroepeerd.

We werden uitgenodigd om eens anders naar de beplanting in onze tuin te kijken. Mooie kleurcombinaties zijn aantrekkelijk, maar bloei duurt meestal maar enkele weken. En hoe ziet zo’n combinatie van planten er de rest van het jaar dan uit? Om ons dat beter voor te kunnen stellen zagen we zwart/wit opnamen van plantengroepen. Niet afgeleid door de schoonheid van de kleurcombinaties van de planten, valt de structuur van de planten dan op en daar kun je langer van genieten dan van de meestal kortstondige bloei van een plant.

“Door mooie combinaties van bladvorm en bladkleur krijg je al veel variatie, waar je vaak maandenlang plezier van hebt” zei Marcel de Wagt. Heuchera’s zijn er in veel verschillende kleuren en de combinatie met het grote, stevige blad van kerstrozen geeft niet alleen in de wintermaanden plezier. Ook Elfenbloem heeft veel variatie in bladkleur. De meeste variëteiten zijn wintergroen en de plant kan goed tegen droogte.

Denk bij de borderopbouw eens aan opeenvolgende bloei van de gebruikte plantgroepen, werd ons verteld, gebruik ook de vorm van hun bloemknoppen en zaadhoofden voor interessante combinaties en vergeet niet dat groenstroken tussen de bloemen de kleuren daarvan beter uit doen komen. Een voorbeeld daarvan waren bloeiende Liatrisbollen tussen uitgebloeide Amsonia planten. Uitgebloeid blijft Liatris lang overeind staan en combineert prachtig met het smalle blad en de gele herfstkleur van de Amsonia.

Gillenia, Veronicastrum, Cimicifuga, Penstemon en Sedum hebben variëteiten met donkergekleurd blad. Dat brengt al voor de bloei kleur in de tuin. En planten met een markante structuur, zoals bijvoorbeeld distels, Rodgersia, Echinacea, Phlomis, Verbena hastata, Veronicastrum, Salvia nemerosa en ezelsoor, maken een border lang boeiend, de meesten ook met hun knoppen en zaadhoofden. Knip die niet af, want ook in de winter zijn die mooi om naar te kijken, helemaal als er rijp of sneeuw op ligt.

De vogels genieten van de zaden en wij van het kijken daarnaar. Grassen bieden ook een interessant schouwspel en veel variëteiten blijven ook in de winter fier overeind staan. Kortom, door anders te kijken naar je tuin, op details te letten en de tuin eens ondersteboven te beleven, kan ook onze eigen bekende tuin een boeiende ontdekkingsreis worden.

Inke Mensink.