Fietsroute Olst Deventer uitgegeven door de Stichting IJsselboomgaarden.

Zoals al aangekondigd in het laatste Groene boekje is de Stichting IJsselboomgaarden zo vriendelijk geweest één van hun fietsroutes te actualiseren. Het betreft de fietsroute Olst/Diepenveen, langs boerderijen en (bloeiende) boomgaarden. Deze heeft een lengte van 30 km. De beschrijving gaat hierbij. De basis komt uit het boekje “langs IJssel, Bongerd en Boerderij”, dat jaren geleden verscheen en niet meer te koop is. Het boekje bevatte 4 routes, maar ook veel interessante informatie over de geschiedenis van de streek, de fruitteelt enz. Ook een kaartje van de route is er op te vinden. Deze informatie stond ook op de vorige website, maar is op de vernieuwde site niet meer te vinden. Omdat dit waardevolle info is heeft u  via onderstaande link naar het boekje nog toegang! Let op: voor de routebeschrijving alleen de onderstaande geactualiseerde tekst gebruiken! De link is: http://www.ijsselboomgaarden.nl/SiteFiles/1/files/fietsroute%20Olst%20Diepenveen.pdf  Het downloaden kan even duren.

•routebeschrijving vindt u onder de foto. / routebeschrijving printen(pdf bestand).
  1. Start bij parkeerplaats pont Olst-Welsum, oostelijke zijde van de IJssel.
  2. Rechtdoor de Veerweg volgen.
  3. Rijksstraatweg oversteken (Pas op)
  4. Dijk naar beneden, onderaan rechts aanhouden. (Benedendijk)
  5. Na ruim 100 meter linksaf H Droststraat in.
  6. na ruim 100 meter schuin rechts Koningin Julianalaan in.
  7. Na ongeveer 200 meter linksaf Wethouder A.G.Dekkerlaan in.
  8. Na bijna 200 meter bij knooppunt 56 linksaf Jan Schamhartstraat.
  9. Na ruim 150 meter schuin rechts A. Geertsstraat aanhouden.
  10. Spoor over Jan Hooglandstraat volgen.
  11. Deze gaat over in de Koekoeksweg.
  12. Na 350 meter vóór het water, rechtsaf Diepenveenseweg in.
  13. Bij T-splitsing voor kasteel Hoenlo links aanhouden Hoenloseweg, asfaltweg blijven volgen, daarbij Zandweteringpad rechts laten liggen.
  14. Einde Hoenloseweg rechtsaf fietspad langs Eikelhofweg volgen.
  15. Bij knooppunt 68 rechtdoor fietspad blijven volgen.
  16. Bij paddenstoel 22019/001 linksaf Eikelhofweg oversteken -pas op-, Ketelgatstraat volgen
  17. Einde Ketelgatstraat, T-splising rechtsaf Dingshofweg. Na 200 meter bij driesprong (Paddenstoel 22016/001) linksaf Kleistraat volgen.
  18. 1e weg rechts, na huisnummer 11/11a, Kotterikstraat inslaan.
  19. Na ongeveer 750 meter voor de wetering(brug) rechtsaf Wolbroekenpad volgen. Knooppunt 74 passeren richting knooppunt 75
  20. Na ruim 3,5 km, einde weg Boxbergenweg oversteken, rechtsaf slaan fietspad volgen. Je komt niet bij knooppunt 75 !
  21. In de bocht als fietspad de Boxbergenweg kruist, fietspad verlaten, links aanhouden Boxbergenweg blijven volgen.
  22. Weg volgen tot aan Lange Dijk. Hier rechtsaf.
  23. Na 1,2 km linksaf Molenweg, knooppunt 77.
  24. Bij knooppunt 67 schuin de Randerweg oversteken en Molenweg blijven volgen
  25. Na ongeveer 250 m ter hoogte van huisnr. 32 links van de weg ( nabij garage/APK-station), rechts de Molenveldsweg inslaan.
  26. Einde Molenvelsweg, linksaf Olsterweg volgen.
  27. Na ruim 500 meter gaat de weg over de wetering en heet dan Dorpsweg.
  28. Na wederom 500 meter, net voorbij het “Hof van Salland” - knooppunt 66 -,  rechtsaf de Schapenzandweg inslaan.
  29. Na 250 meter, bij Y-splitsing links aanhouden, verharde weg blijven volgen.
  30. De bewaakte spoorwegovergang oversteken. Let op, de weg wordt onverhard.
  31. 1e onverharde weg linksaf, de Boshuisweg.
  32. Na 400 meter einde Boshuisweg, scherp rechts de ook onverharde Kozakkenweg inslaan.
  33. Na 300 meter vlak voor de IJsseldijk rechtsaf benedendijks de weg vervolgen.
  34. Na ruim 350 meter schuin rechts aanhouden de  Schapenzandweg volgen. Na 50 meter bij Y-splitsing links aanhouden.
  35. Na ruim 1 km einde Schapenzandweg, rechts aanhouden en de Sallandsweg volgen.
  36. Al na 100 meter linksaf Randerpad inslaan; laatste stuk is een smal onverhard pad tussen twee weilanden.
  37. Na 1 km bij kruising met Randerstraat ( knooppunt 69) schuin oversteken Bockhorsterstraat volgen.
  38. Bockhorsterweg blijven volgen tot aan einde bij grote kruising. Hier linksaf slaan de Hengforderweg volgen.
  39. Na 300 meter bij kruising linksaf Kletterstraat inslaan.
  40. Vlak voor de dijk, rechtsaf weg/fietspad volgen. Deze weg heet uiteindelijk de Jan Schamhartstraat. Toegangswegen naar agrarische bedrijven links en rechts passeren.
  41. De weg vervolgen. U rijdt de bebouwde kom, een nieuwbouwwijk van Olst binnen.
  42. Ter hoogte van de straat “Rietgors” maakt de Jan Scharmhartstraat een slinger. Gewoon de weg blijven volgen.
  43. Bij de Wethouder A.G.Dekkerlaan linksaf.
  44. Na 200 meter rechtsaf de Koningin Julianalaan in.
  45. Na 200 meter schuin links de Hendrik Droststraat in..
  46. na 100 m rechts aanhouden, de Benedendijk.
  47. Na 100 m omhoog naar de dijk.
  48. Heel voorzichtig de Rijkstraatweg (N337) oversteken.
  49. De Veerweg inrijden naar het start/eindpunt.

Tip van de samensteller: Ton van Genabeek

Wanneer is er bloesem? Dat is moeilijk te zeggen en erg afhankelijk van de zon en regenval in het voorjaar. De laatste jaren is de bloesemtijd wel een aantal weken naar voren geschoven. Maar vanwege de weerssituatie blijft het altijd een verrassing. Ook een aspect is het ras van de appel-, peren-, pruim- of kersenboom. Sommige zijn vroeg, andere laat, er kan wel een maand tussen zitten.

Veelal meld de witte bloesem van de peer zich als eerste, is die bloei eruit dan volgt de rood-witte bloesem van de appel vrij snel.

Ergo ga regelmatig naar een plek waarvan je weet dat een appel - of perenboom staat en je kunt dan snel zien of de bloesem is begonnen.

Geniet ervan.