De voorbeeldtuinen bij Het Nieuwe Veld

Begin 2018 is in overleg tussen Groei & Bloei Deventer e.o. en de zorgkwekerij Het Nieuwe Veld in Diepenveen besloten op het terrein van de kwekerij voorbeeldtuinen aan te leggen, in eerste instantie gekoppeld aan het ontstaan van de nieuwe wijk Steenbrugge in Deventer-Noord. De daarvoor benodigde financiële middelen zijn ter beschikking gesteld door het Waterschap Drentse Overijsselse Delta en de provincie Overijssel. Doel was om de bewoners van de nieuwe wijk (en uiteraard ook anderen) informatie te verschaffen over het belang en de mogelijkheden van het aanleggen van groene tuinen. Overwegingen van klimaat adaptatie en biodiversiteit bepaalden de genoemde financiële steun.

Voor Groei & Bloei was de basis het zgn. 26 plantenplan van Groei & Bloei uit 2011/2012. Elders in het land (de tuinen van Mien Ruijs en tuinen van Appeltern) zijn ook dergelijke Groei & Bloei-tuinen aangelegd. Dit 26 plantenplan is geactualiseerd aan de lokale omstandigheden (zandgrond, andere betere varianten van planten, geen kwekersrechten op de planten). De zorgkwekerij was bereid de nodige inspanningen te doen en heeft een ontwerp gemaakt van twee voorbeeldtuinen (tezamen netto circa 50 m2). Ook heeft Het Nieuwe Veld voor eigen kosten twee andere voorbeeldtuinen toegevoegd (droogtetuin en eetbare siertuin) alsmede een waterpartij. Vrijwilligers van Groei & Bloei hebben geholpen bij de aanpassing van het 26 plantenplan. Op de locatie bevindt zich een bankje met een ‘schatkist’ waarin veel informatie over de planten is in te zien. Het bankje en de schatkist zijn gemaakt door vrijwilligers uit Diepenveen. Groei en Bloei verzorgde de inhoud van de ‘schatkist’. ‘Wij Deventer’ verleende financiële steun voor de materiaalkosten van de bank en de schatkist.

Samen met bij de kwekerij betrokken personen is de aanleg tot stand gekomen. Daarbij is ook sprake van een leertraject voor jongeren in de hoveniersbranche. Vrijwilligers van Groei & Bloei hebben in 2018 en 2019 geholpen met het onderhoud. Daarna gaan de voorbeeldtuinen qua beheer volledig over naar Het Nieuwe Veld. Groei & Bloei is de zorgkwekerij zeer erkentelijk voor de samenwerking in dit project.

Voorjaar 2018 is gestart met twee varkentjes die op locatie het onkruid (veel kweekgras) dienden op te eten. Door het koude weer vorderde dit minder snel dan gehoopt en in het kader van ‘NL doet’ is een flinke ploeg vrijwilligers doorgegaan met het verwijderen van het resterende onkruid. Na een wachtperiode met een zgn ‘vals zaaibed’ (onkruid laten groeien) is in april/mei in 2018 een betrekkelijk opgeschoond terrein opgeleverd. Voor het inplanten van een tuin is de periode april/mei minder geschikt. Beter is te wachten tot september/oktober, want dan is er minder droogte en de grond is nog warm. Dat is een goede periode om planten in de grond te zetten, zodat ze in het dan volgende voorjaar goed ontwikkeld zijn.

Daarom is eerst een voorlopige structuur aangebracht met graspaden om de plantvakken en met beplanting van tijdelijke aard. Deels waren dit eenjarige bloemen en deels ook planten die in een eetbare siertuin kunnen voorkomen. In het najaar heeft de definitieve inplant plaatsgevonden. In de winterperiode van 2018/2019 is de tijdelijke structuur van graspaden door de medewerkers van de kwekerij vervangen door een waterdoorlatende halfverharding (graustabiel) met een nette omranding van de plantvakken (everedge). De tuin moet er netjes uitzien en de paden moeten toegankelijk zijn voor mindervaliden. De halfverharding is klimaatadaptief, omdat het regenwater er in weg kan zakken. De elementen als paden en omranding bepalen een groot deel van de kosten van de voorbeeldtuinen. In de tuinen van de gewone woningen zal er vaak al een tegelpad zijn naar een schuur of een achterom. Daar zijn de kosten van een groene tuin relatief laag ten opzichte van een betegelde tuin.

De voorbeeldtuinen zijn op verkoopdagen van de kwekerij via de kwekerij te bereiken. Op de andere werkdagen in de week kan dit via een graspad dat rechtsom de kwekerij loopt. Via een toegangshek zijn de tuinen dan te bezoeken. Op reguliere werkdagen dient op de zorgkwekerij de arbeid van de deelnemers zo min mogelijk gestoord te worden. Het adres van de zorgkwekerij is Boxbergerweg 46 in Diepenveen (zie ook de website www.kwekerijhetnieuweveld.nl/).

Beplantingslijsten

Van de twee Groei en Bloei-voorbeeldtuinen wordt onderstaand de beplantingslijst gegeven. Per plant zijn de Nederlandse en Latijnse naam aangegeven, evenals bloeitijd, hoogte en plantkenmerken. Het is een selectie uit het 26 plantenplan. De nummering van de planten sluit aan op de plattegrond die in de tuinen te vinden is. De planten staan met een andere nummering in het 26-plantenplan en wie in dat document kijkt ziet ook afbeeldingen van de planten.

Beplantingslijst tuin 1 van de voorbeeldtuin van Groei & Bloei bij Het Nieuwe Veld

Als u in onderstaande lijsten op de plantnaam klikt, krijgt u een foto van de plant te zien.

Latijnse naamNederlandse naamHoogte in cm.BloeimaandKenmerk, bloeikleur

Alchemilla mollis

vrouwenmantel

5 – 7