Een tuin voor het nieuwe klimaat

Met de nieuwe klimaatomstandigheden hebben we dit jaar ook in onze tuinen weer te maken gehad met extremen van warmte en water. Daarover ging de lezing van Margareth Hop. En er is meer informatie over dit onderwerp die rustig thuis via internet bekeken kan worden. Onder de zoekterm regenwateropvang in particuliere tuinen geven de IVN, Vereniging Eigen Huis, de Brabantse milieufederatie, Milieu Centraal, rioolnet en tal van andere organisaties en bedrijven daarover informatie, waar we ons voordeel mee kunnen doen. Zo kan regenwater opgevangen worden in een wadi, vijver, grindbed, in regentonnen en -zuilen en er is ook regenwateropvang in de vorm van schuttingen en tuinbanken mogelijk. Onder de zoekterm klimaatvriendelijk tuinieren komt onder meer het 10 puntenplan van Groei & Bloei tevoorschijn en op onze afdelingswebsite zijn de sheets van de lezing van Margareth Hop na te lezen. De zoekterm duurzaam tuinieren biedt ons de 18 tips daarover van het Wereld Natuurfonds aan. Recent is er een zeer informatief boek verschenen van Aurélien Davroux, “Droogteplanten” waarin algemene informatie gegeven wordt over droogte, tips om de waterbehoefte in de tuin te verminderen en hoe om te gaan met droge plekken in de tuin. Handig geordend in de categorieën zon, halfschaduw en schaduw worden 450 droogtebestendige planten, struiken en bomen beschreven. Ook het boek van Roelke Posthumus “Een hoop leven”, over grond, humus en compost kan ons helpen bij het toekomstbestendig tuinieren. Niet alleen binnen kunnen we ons oriënteren. Trek er ook eens op uit in onze omgeving om informatie te verzamelen en inspiratie op te doen. Dat kan bijvoorbeeld in het Duurzaamheidscentrum in de stadsetalage van het Deventer stadhuis. Daar is momenteel een tentoonstelling getiteld “Grond, aarde bodem”. Biodiversiteit, regenwater in de tuin opvangen, gevel- en balkongroen, groene daken maken, verschillende vormen van composteren en mulchen komen aan bod, net als bodemdieren en eten uit de buurt. Er zijn vrijwilligers aanwezig om vragen te beantwoorden en folders met informatie over vele onderwerpen zijn in te kijken en mee te nemen. In de folder over composteren staat dat we ook hulstblad op de composthoop kunnen doen. Die tip zou ik maar niet opvolgen, want dan kan tuinieren wel een hele stekelige bezigheid worden. Het Duurzaamheidscentrum organiseert ook een aantal interessante lezingen over insecten, composteren, voedselcoöperaties en vertoont de boeiende film “Bodemboeren”. Ook het milieucentrum De Ulebelt geeft aanschouwelijke informatie over hoe een groen dak te maken of regenwater af te koppelen. Er kan ook een biodiversiteitstour gemaakt worden met behulp van een routeboekje of app. Informatiebordjes langs de route ontbreken niet. Redenen genoeg dus om ons binnen en buiten te oriënteren hoe onze tuin gereed te maken voor het nieuwe klimaat.

Inke Mensink