Nieuwsflits september 2023

• Gevraagd: creatieve ontwerper afdelingsflyer
  • Liefhebbersmarkt Botanische Tuinen Utrecht
  • Najaarscursus Bloemschikken

We zijn erin geslaagd om een nieuwe locatie te vinden voor onze bloemschikkers in Twello, zodat we ook daar ons cursusaanbod kunnen voortzetten. Op woensdag 13 september start de cursus in Deventer en op 3 oktober in Twello. U kunt zich voor beide locaties nog aanmelden via www.deventer.groei.nl, daar vindt u ook alle benodigde details.

• Lezing ‘Schoonheid van planten voor en na de bloei’

Op woensdag 14 september komt Marcel de Wagt, kweker van opvallende vaste planten, ons laten zien dat planten ook sierwaarde kunnen hebben als ze niet bloeien. We denken dat dit velen zal aanspreken, omdat veel planten het grootste deel van het jaar niet bloeien. De lezing begint om 20.00 uur en wordt gehouden in de Hof van Salland in Diepenveen.

• Bollenfeestje!!

Vooraf aan de lezing van 19 oktober kunnen de leden bollen bestellen via de site:

vanaf begin september.

Alie neemt deze bestellingen mee naar de lezing en men heeft dan geen bezorgkosten.

( kies bij de bestelling dan voor; afhalen , en notitie; meenemen naar lezing in Deventer op 19 oktober

Op die manier is men zeker van beschikbaarheid, wat eind oktober maar afwachten is.

Tevens vind er in de pauze een bollenverkoop plaats, alleen contante betaling mogelijk.

• Najaarsplantenruilbeurs

Onze gebruikelijke najaarsruilbeurs voor leden vindt plaats op zaterdag 7 oktober bij Hoveniersbedrijf de Colm aan de Holterweg in Deventer. Vanaf 10.00 uur kunt u uw planten, stekken en/of zaden inbrengen, het eigenlijke ‘ruilen’ begint op aangeven van de organisatie  om stipt 10.30 uur. Naast het ruilen van planten ook altijd weer een gelegenheid voor het uitwisselen van tuintips en dat onder het genot van een kop koffie of thee.

• Vooraankondiging kerstworkshop

In de agenda in het groene boekje nog een optie, maar de datum ligt inmiddels vast en wel vrijdag 15 december ’s middags. Noteert u deze alvast? In de volgende Nieuwsflits kunt u meer informatie verwachten.

• Gevraagd: creatieve ontwerper afdelingsflyer

Onze afdelingsflyer is aan vernieuwing toe. Daarbij willen we hem graag een moderne uitstraling geven. We zoeken een creatieve vrijwilliger die ons daarbij zou willen helpen.

Kent u of ken jij iemand die dit een interessante uitdaging vindt, meldt u/jij zich dan aan op info(at)deventer.groei.nl, dan nemen we zo snel mogelijk contact met u/jou op.

• Nationale Tuin & Klimaatroute

In de laatste Nieuwsflits deden we een oproep voor het aanmelden van ‘duurzame’ tuinen voor de Nationale Tuin & Klimaatroute om op 2 en 9 september. Dit heeft ook in onze regio diverse aanmeldingen opgeleverd.  Wilt u op een van deze dagen deze tuinen bezoeken, kijk dan op www.tuinenklimaatroute.nl voor adressen en openingstijden.

• Liefhebbersmarkt Botanische Tuinen Universiteit Utrecht

Op zaterdag 2 september 2023 bent u weer van harte welkom op de leukste plantenmarkt van Midden-Nederland. In de Botanische Tuinen Universiteit Utrecht vindt u tijdens de jaarlijkse Liefhebbersmarkt een fantastisch sortiment planten. Bloembollen, kuipplanten, rotsplanten, vleesetende planten, zaden, bomen en heesters, er is voor iedereen wel iets moois te vinden. Daarnaast zijn er ook stands met tuin- en plantenboeken, gereedschap en andere tuin gerelateerde zaken.
Naast verkopers, zijn er ook plantenverenigingen te vinden waarvan de leden bezoekers vol enthousiasme wegwijs maken in hun hobby.

Deze Liefhebbersmarkt is hard op weg een internationale aangelegenheid te worden want er worden ook dit jaar weer een aantal verkopers verwacht uit andere Europese landen met een heel eigen aanbod. Een lijst van standhouders vindt u half augustus op de website van de Tuinen.

Algemene informatie
De Botanische Tuinen Utrecht op Fort Hoofddijk (Budapestlaan 17, Utrecht) zijn dagelijks geopend van 10.00 uur tot 16.30 uur. Kijk voor toegangsprijzen op de website. De Tuinen zijn in het weekend bereikbaar met eigen vervoer en met buslijn 28 vanaf Utrecht CS.

• Voor lezers die nog geen lid van onze actieve vereniging zijn, word nu lid via onze afdeling en profiteer van een aantrekkelijke korting en een fraai welkomstgeschenk. Aanmelden kan met het contactformulier op www.deventer.groei.nl.