Terugblik 2018: Open Tuinenroute, Diepenveen

Fietsen langs tuinen in Diepenveen

De organisatoren, Joop Vredegoor, Rolande Poppe en Sjouke van Essen, stelden een overzichtelijk routeboekje samen en ze wensten de deelnemers een mooie, zonnige en inspirerende tocht toe. De 11 tuinen blijken zeer afwisselend en de eigenaren zijn gastvrij en enthousiast.

Geen raaf maar een pauw staat ons op te wachten bij De Ravenbosch. Door de hoge ligging was De Ravenbosch goed bewaard bosgebied waar in 1936 een zilvervossen-farm startte. Nu is het natuurgebied.

De ‘liefhebberstuin’ van de familie Rasker aan de Dennenhoek valt op door de veelheid van door elkaar geweven planten en smalle paadjes langs de helling met het huis als hoogste niveau.

De tuin van de familie Waagmeester aan de Molenweg werd door henzelf ontworpen en aangelegd, precisiewerk, met afwisselende groepen in de volle zon en schaduwplekken met fraaie berkenbomen.

De familie Van Berkum aan de Oranjelaan heeft een onverwacht diepe tuin achter het huis. Je ontdekt steeds meer verrassingen in de zelf gemetselde ruïne-muur, een kogel, een oude kasteeldeur, beelden, de poort met familiewapen, een stukje rotstuin met misbaksel-stenen. In deze Engelse tuin staan grote volières met parkieten en zelfs een familie Hop-vogels.

De Hop zie ik ook terug op het Nieuwe Veld, daar is het geen broedvogel maar een hopplant als grote parasol. De G&B-bon geeft recht op een lekkere Engelse scone. Vrijwel elke tuin telt één of meer vijvers met waterplanten, oeverbegroeiing, salamanders, kwakende kikkers, reuze libellen en vogels, bijen, hommels in overvloed. Ook verbouwt men allerlei soorten groente in tuin en moestuin, tokken de kipjes in hun hok en is er een composthoop.

De eetbare ecologische tuin van Inke Mensink en Jan Weggemans spant de kroon wat dat betreft. De begroeide huismuren leveren een deel van het vele fruit en het regenwater is volledig afgekoppeld. Dit alles wordt helder uitgelegd.

De ook aan de Wechelerweg gelegen tuin van de familie Kuipers heeft kippen, een groentetuin en een onlangs aangelegde boomgaard. De fietsroute maakt een extra lusje door het bos langs de Tjoenerhof begraafplaats en rond de golfbaan.

Aan de Veldkampweg zijn huis en de riante parktuin van de familie Briët ruim vijf jaar geleden ontstaan. Uit het voormalige bos is een ratel-esp blijven staan. De rondgetande blaadjes op de lange steel ratelen in de wind. De tegenovergelegen oudere sfeertuin van de familie Barneveld heeft nog een stukje bos als natuurlijke achtergrond en ademt rust uit. Volgens de tuinheer vallen de werkuren mee. De drukste tijd is natuurlijk het vroege voorjaar al gaat hij nu handmatig de 75 meter heg met natuurlijke kromming snoeien.

De tuin van mevrouw Struik aan de Jachtrustweg heeft mooie vijvers, waarvan één in de vorm van een kerkraam. Achter de vijver en verder in de tuin groeien varens aan de voet van imposante bomen.

Aan de Kwekerij (waar ooit boomkwekerij Berends was) is twee jaar geleden een nieuw wijkje gebouwd. Als laatste bewonderen we de jonge tuin van de familie Beckhoven, grenzend aan de Zandwetering met steigers en kleurige bloembedden in compositie.

Wat een paradijsjes hebben we bezocht. En wat een kennis over alle soorten moes-fruit-sier-water-tuinen, vogels, dieren, insecten en kunst in de tuin.

Tuinieren is meer dan een hobby, het is een levensstijl.

Drieke Holl