Zorgkwekerij wordt omgebouwd tot een klein paradijs

In de reeks interviews met onze adverteerders hebben we deze keer een bezoek gebracht aan mevrouw Struik, oprichter van - en drijvende kracht achter kwekerij “Het Nieuwe Veld” (*1).

"Na mijn opleiding aan de Landbouw Hogeschool in Wageningen heb ik ontwikkelingswerk gedaan en weer terug in Nederland werkte ik in het onderwijs", vertelt Hanne Struik me. "Ik vind het fijn om met mensen te werken, kennis over te dragen en met en in de natuur bezig te zijn. Onder andere daarom besloot ik op een bepaald moment om dat te combineren door het opzetten van een zorgkwekerij. Daarvoor ben ik op zoek gegaan naar grond, dicht bij de stad, ook met de fiets te bereiken en met een beschutte ligging. Aan de Boxbergerweg in Diepenveen, op het Landgoed De Veldhuizen van de Stichting IJssellandschap, vond ik dat.

"De kwekerij “Het Nieuwe Veld" (*1) wordt omringd door weilanden en bos aan de noord en oost zijde. Met het materiaal dat op de kwekerij wordt gebruikt, probeert Hanne Struik aan te sluiten bij de omgeving. Zo liggen er houtsnippers op de paden en wordt het schuurtje waarin bijenkasten komen te staan, afgetimmerd met prachtige schorsplanken.

Ik ben in 2006 gestart met het gereedmaken van grond. De eerste maanden heb ik vooral puin geruimd. Het waren bepaald geen gespreide bedjes waarin we in 2007 begonnen met kweken en planten. In 2008 zijn we met het verkopen van planten en bossen bloemen begonnen en nu wordt er ook zaad verkocht.

Ik houd niet van het manipuleren van omstandigheden. Dus worden er planten gekweekt die het goed doen op zandgrond en in de zon. Stevige planten voor Sallandse grond. De planten worden niet voorgetrokken, in de winter worden de kas en de folietunnels niet verwarmd en water geven doen we alleen bij weken lang aanhoudende droogte. Ik knip liever planten terug om het blad oppervlak te verkleinen, dan dat er gesproeid moet worden.

In 2008 is de kwekerij bijna verdubbeld in omvang. We hebben een fruitbomenlaantje geplant, om schaduw te krijgen voor planten die dat nodig hebben. Er komt een pluktuin, waar de deelnemers bloemen voor boeketten  kunnen plukken en met het poten van een wilgencirkel hebben we een zithoek gemaakt met uitzicht op het prachtige landschap dat ons omringt. Hier kunnen bezoekers straks thee drinken met thee van eigen kweek. Er komt ook nog een binnenwerkplaats met een houtkachel, zodat we in de winter gerieflijk kunnen werken.

We werken momenteel met zestien mensen. De groepen zijn wisselend van samenstelling. Vijf vrijwilligers werken mee op de kwekerij en tien mensen worden begeleid bij het werken op de kwekerij en het ontdekken van hun mogelijkheden. Buiten zijn en in het zonlicht werken, weer meedoen in een vast ritme en ergens bij horen, doet mensen goed.

Voor de deelnemers is er een heel gedifferentieerd aanbod van werkzaamheden: binnen- en buiten werk, zwaar en licht werk, klussen die af kunnen komen in de tijd die de deelnemers ervoor hebben. Zo zijn de kweekbedden tien meter lang, dat is te wieden in een dagdeel. En de paden zijn zo breed dat we elkaar makkelijk kunnen passeren.

Deze winter hebben we op de kwekerij een cursus bijen houden gehad. Een combinatie van theorie en praktijk. Nu zijn we samen een bijenstal aan het bouwen. En de imker die ons de cursus gegeven heeft, gaat wat bijenkasten op de kwekerij zetten. Wij mogen een jaar lang meekijken en helpen om het imkeren te leren en aan de bijen te wennen. Want om bijen te houden moet je er verliefd op worden, er van gaan houden.

Op de kwekerij vermeerderen we planten door stekken en delen, we verzamelen zaad, schonen dat en gebruiken het zaad voor zaaien en verkoop. Door het werk in de “winkel” krijgen de deelnemers niet alleen waardering van mij en van elkaar voor hun werk, maar ook van de klanten. Op den duur wil ik ook workshops gaan geven, want ik vind het leuk om kennis over te dragen en te delen", zegt Hanne Struik.

Inke Mensink

(*1) De kwekerij is open van  april t/m oktober, elke vrijdag en zaterdag van 10.00 tot 16.00 u en daarbuiten volgens afspraak.

Interesse in een begeleide werkplek?

Neem contact op met Hanne Struik
maandag t/m vrijdag 10.00 – 16.00 uur
info(at)kwekerijhetnieuweveld.nl

Voor deelnemers aan ons zorgplan:
Wij zijn het gehele jaar open van maandag t/m vrijdag van 9.00 – 16.00 uur

Openingstijden Landwinkel en Theetuin

Van begin april tot eind oktober elke vrijdag van 10.00 – 18.00 uur

Planten, bloemen en groenten zijn ook op afspraak af te halen.

Bloemenabonnement
Regel je bloemenabonnement via