BLOEMSCHIKKEN

Groei en Bloei Deventer organiseert twee keer per jaar bloemschikcursussen . Vijf lessen in het najaar en vijf in het voorjaar. In die 5 lessen komen verschillende thema’s en leeraspecten aan de orde. Een seizoencursus (najaar- gevolgd door een voorjaarscursus) biedt nog meer diversiteit. De cursus wordt op twee locaties gegeven.

Op maandagavond verzorgt Naomi Huisman de lessen bij Pampus in Posterenk (gelegen vlak bij de afslag van de A1 tussen Wilp en Twello). In Deventer, bij locatie De Schalm, wordt de cursus door Naomi op woensdagavond gegeven.

Op beide locaties begint de lesavond om 19.30 uur. Elke les heeft een thema . Ruim voor de les wordt u daarover geïnformeerd en krijgt u tips en materiaal-advies. Daarmee kunt u naar eigen inzicht aan de slag gaan. De groepen zijn gemengd in niveau, zowel beginners als gevorderden zijn van harte welkom. Vragen staat vrij. U kunt zoveel begeleiding krijgen als u wilt en gaandeweg leert u van alles over technieken, materialen en eigenschappen van bloemen.

Waarom zou u een cursus bloemschikken proberen? Deelnemers hebben het over een leuke vrijetijdsbesteding, de gezelligheid van een groep, samen met een vriendin, zus moeder/dochter iets doen, een mooi stuk maken voor in huis, technieken leren. Men blijft vaak jaren meedoen, ‘want zelf kom je er toch minder aan toe’, meedoen aan wedstrijden is ook een mogelijkheid, bijvoorbeeld bij het Oost-Nederlands kampioenschap in de regio, etc.

Docente Naomi over het geven van lessen: Van huis uit ben ik bloemiste. Het afgelopen jaar ben ik verder gaan studeren voor docent. In eerste instantie voor bloemdocent maar al snel kwam ook het lesgeven in het voortgezet onderwijs op mijn pad en geef ik biologie lessen. Ik heb een passie voor lesgeven in welke vorm dan ook, maar de bloemen heb ik het liefst. Ik kijk er dan ook altijd naar uit om te starten met een nieuw seizoen bij Groei&Bloei. Ik ben heel enthousiast, eerlijk en open. Je mag mij alles vragen. Ik ben blij als jullie blij de deur uit gaan vol nieuwe inspiratie. Ik heb veel ervaring in de bloemen en hoop een stukje van mijn bloemistenhart met jullie te delen.

Naomi schrijft elk seizoen nieuw lesmateriaal. Elke keer komt er iets anders aan bod, soms wel dezelfde vorm (bijvoorbeeld een boeket) maar dan in een ander thema of andere basis vorm. Zo wordt er onder andere gewerkt met steekschuim, een eigen gemaakte basis of juist eens iets met glasbuisjes. De technieken binden, buigen, bundelen en klemmen zijn ook toepassingen die gebruikt gaan worden, afhankelijk van het onderwerp. In de lessen staan de bloemen natuurlijk centraal. Dit is tenslotte je belangrijkste basis voor een goed boeket of arrangement. Ook wordt veel aandacht besteed aan het verwerken van andere natuurlijke materialen, denk aan de mooie takken van fruitbomen, schors van bijvoorbeeld plataan en bladmateriaal, maar ook dierbare voorwerpen of bijvoorbeeld iets uit de kringloop.

Goed gereedschap is zeer belangrijk! Tot de eigen basisuitrusting behoort een scherp mesje, snoeischaar, draadtang, ijzerdraad, touw en soms een lijmpistool. Belangrijk om te weten is dat u voor alle materialen die u wilt gebruiken zelf de zorg draagt. De docente is niet verantwoordelijk voor het inkopen van de materialen. Denk aan:

- Steekschuim - Vaas - Schaal - Bakje

Hierboven zijn voorbeelden genoemd van mogelijke ondergronden. Maar denk ook aan bloemen of andere leuke details voor uw bloemwerk. Naomi geeft altijd voorbeeld in het lesmateriaal met ondergronden of materialen waaruit u zou kunnen kiezen. LET OP: dit is niet verplicht. Laat vooral uw eigen inspiratie spreken. Zo is het natuurlijk fijn als u uit uw tuin kunt plukken en bijvoorbeeld uit de natuur prachtig materiaal kunt vinden. Mocht dat niet lukken kunt u altijd terecht bij uw lokale bloemist.

Aan het eind van elke les worden de werkstukken samen besproken. Naomi geeft tijden de les persoonlijk tips maar, aan het eind ook ‘klassikaal’ voor verbetering en handigheidjes, die kunnen we tenslotte altijd met elkaar delen toch? Door de nabespreking kunt u leren van de mede cursisten maar ook inspiratie op doen voor de volgende lessen.

Naomi maakt elke week ook een eigen arrangement dat zij meeneemt en voorafgaand aan de les bespreekt.

►BLOEMSCHIKKEN NAJAAR 2024+ AANMELDFORMULIER