Fiets/autoroute langs open tuinen

Tuinieren en fietsen, twee prachtig te combineren hobby’s tijdens de jaarlijkse Open Tuinenroute van Groei & Bloei.

Ook de afdeling Deventer doet mee aan deze bijzondere activiteit.

Een enthousiast team van vrijwilligers is al vroeg in het seizoen bezig om mooie tuinen voor u te ontdekken in de omtrek van Deventer. Ieder jaar wordt met zorg een andere route uitgestippeld.

Alles staat of valt natuurlijk met de bereidheid van mensen om geïnteresseerden in hun tuin te ontvangen.  Maar de ervaring leert dat tuineigenaren met veel plezier vertellen over hun tuin. De problemen en de successen worden graag gedeeld. De intenties zijn divers en leiden tot verrassende variaties in kleur en structuur. Het is zeker de moeite waard om eens door de tuin van een ander te wandelen en weer inspiratie op te doen voor het eigen groen.

Maar ook voor mensen die niet in de gelukkige omstandigheid zijn een eigen tuin te verzorgen, is de tocht de moeite waard. Genieten van groei en bloei geeft zeker vreugde en ontspanning.

De fietsroute is tussen de twintig- en vijfentwintig kilometer lang, afhankelijk van het aantal te bezoeken tuinen en de afstand tussen de tuinen. Deelnemers betalen een kleine vergoeding en krijgen natuurlijk een routebeschrijving. Als het weer tegenzit of de fietsafstand is te bezwaarlijk, dan is er ook een autoroute voorhanden, zodat u toch van de prachtige, veelzijdige tuinen in de omgeving van Deventer kunt genieten.

Op de landelijke website van Groei & Bloei zult u ontdekken dat veel van onze zusterverenigingen, iets verder vanaf Deventer, ook prachtige tuinroutes uitgestippeld hebben.

Als de ervaring van deze dag naar meer smaakt dan is het ook te overwegen om u bij een van de drie tuinclubs aan te sluiten.

Jotine Sonder