Nieuwsflits mei 2023

In deze Nieuwsflits:

• Presentatie ‘Een tuin voor het nieuwe klimaat’
  • A.s. zaterdag 6 mei voorjaarsplantenruilbeurs.
  • Hemelvaartsdag Lentefair in Diepenveen
  • Dagexcursie Utrecht – 2 juni
  • Excursie naar ecologisch akkerbouwbedrijf Menkveld
  • G&B 10-puntenplan voor klimaatvriendelijk tuinieren
  • Verkiezing ‘meest waterbewuste tuin’ en fotowedstrijd ‘leven in de tuin’
  • Open tuinen van leden en uittips in de regio
  • Presentatie ‘Een tuin voor het nieuwe klimaat’

Margareth Hop heeft ons de presentatie van haar lezing van 17 april toegestuurd om op onze website te plaatsen. Mocht u deze bijzonder interessante lezing gemist hebben of nog eens willen nalezen, dan kunt u deze via de homepage aanklikken.

• A.s. zaterdag 6 mei voorjaarsplantenruilbeurs

Als eerder aangekondigd houden we a.s. zaterdag onze voorjaarsplantenruilbeurs voor leden bij hoveniersbedrijf de Colm aan de Holterweg in Colmschate. Onze altijd gezellige ruilbeurs start om 10.30 uur; vanaf 10 uur kunt u al terecht om een plekje voor uw plantgoed in te richten. Koffie/thee is er uiteraard ook.

• Hemelvaartsdag Lentefair in Diepenveen

Ook dit jaar zijn we op Hemelvaartsdag weer aanwezig op de Lentefair in Diepenveen met informatie over klimaatvriendelijk tuinieren en een leuke quiz voor uw (klein)kinderen.

• Dagexcursie Utrecht – 2 juni

Onze eerste dagexcursie van dit jaar, op vrijdag 2 juni, brengt ons naar de provincie Utrecht waar een bezoek gebracht wordt aan een drietal tuinen, waaronder een unieke stadstuin, en uiteraard een kwekerij. Gedetailleerde informatie vind je op onze website www.deventer.groei.nl waar ook het aanmeldingsformulier te vinden is. U kunt zich hiervoor nog aanmelden.

• Excursie naar ecologisch akkerbouwbedrijf Menkveld

In vervolg op de film ‘Onder het maaiveld’ organiseren we samen met het IVN op zaterdag 10 juni een gratis excursie naar het ecologische akkerbouwbedrijf Menkveld aan de Diepenveenseweg 24, Olst. Hier wordt getoond hoe een gezond bodemleven uitwerkt op het leven boven het maaiveld. Er is slechts plaats voor 15 leden, vooraf aanmelden is dus noodzakelijk. Dat kan vanaf nu tot 31 mei op info(at)deventer.groei.nl met vermelding van uw naam en eventueel die van uw meekomend gezinslid. Plaatsing gebeurt op volgorde van aanmelding. Bij meer dan 15 aanmeldingen plaatsen we u op een wachtlijst voor een eventuele extra excursie. U krijgt hiervan een bevestiging.

• G&B 10-puntenplan voor klimaatvriendelijk tuinieren

In diverse publicaties is ons 10-puntenplan voor klimaatvriendelijk tuinieren al vermeld.

U kunt ze inmiddels alle 10 nalezen op onze website.

• Verkiezing ‘meest waterbewuste tuin’ en fotowedstrijd ‘leven in de tuin’

De landelijke organisatie van de Nationale Tuinweek, dit jaar van 10 – 18 juni, organiseert zowel een ‘Verkiezing van de meest waterbewuste tuin’ als een fotowedstrijd met als thema ‘Leven in de Tuin’. Kijk voor meer informatie over beide op www.groei.nl.

• Open tuinen van leden en uittips in de regio

Stelt u uw tuin in het seizoen een of meerdere keren open voor publiek, laat het ons weten op info(at)deventer.groei.nl en we plaatsen deze informatie op onze website.

In het weekend van 6 en 7 mei organiseert afd Noord-Veluwe een open tuinen weekend en kunt u maar liefst 11 tuinen bezoeken. Voor meer info: Open Tuinen Weekend 6 en 7 mei 2023 (groei.nl).

Ook op 7 mei organiseert afd Salland van 10 – 16.30 uur haar jaarlijkse Lentefair bij kwekerij Arjan Schepers aan de Hakkershoekweg 9 in Mariënheem. Voor meer info kijk op www.salland.groei.nl.

• Voor lezers die nog geen lid van onze actieve vereniging zijn, word nu lid via onze afdeling en profiteer van zowel een aantrekkelijke korting als een welkomstgeschenk. Aanmelden kan met het contactformulier op www.deventer.groei.nl.

Namens het bestuur,

Cor Koppert