Nieuwsflits juli 2022

In deze Nieuwsflits:

♦ Excursies

We merken dat deelnemers aan onze excursies de smaak weer te pakken krijgen. Na onze driedaagse van komende week is er op zaterdag 13 augustus nog een dagexcursie naar arboretum Arcadië, kwekerij Jacobs en Tuingoed Foltz. Deze staat ook open voor onze buurafdelingen, dus als u mee wilt, graag spoedig aanmelden via onze website www.deventer.groei.nl.  Daarna is er voor de bloemschikliefhebbers onder u nog een speciale excursie op vrijdag 23 september naar Fleuramour. Hiervoor is de inschrijving inmiddels ook geopend.

♦ Open tuinen

Een tweetal leden nodigt u uit om hun tuin te komen bezoeken. Het zijn geheel verschillende tuinen, zowel qua omvang als opzet, maar alleszins een bezoek waard.

• De Buut’n(H)of, een Landschapstuin van Gerard en Ans Bijvank

Een echte liefhebberstuin door onszelf ontworpen en aangelegd, onder het mom van doen wat we leuk vinden en kijken wat het wordt. Het geheel is ruim 3000 m2 groot, veelzijdig door veel verschillende planten en tuinsferen met diverse hoekjes en zitjes. Heel erg in trek bij insecten, vlinders, kikkers, egels en vogels. In 2021 hadden we 18 verschillende soorten vogels zitten te broeden in de tuin. Verder vind je hier o.a. een buxustuin met rozen, Engelse borders, een kruidenborder, een groentetuin, een grassentuin, een wilde bloemenweide, fruitbomen en bessenstruiken. Daarnaast een vijver, een kikkerpoel en muurtjes van oude bakstenen.

Deze tuin is open voor bezoek op de zondagen 17 juli en 14 augustus van 10.00-16.00 uur. Het adres is Spanjaardsdijk 61, Lettele. De entree, incl koffie/thee bedraagt € 3,--.

• De Cottagetuin van ruim 600 m2 van Janny Bakker.

Ik zal even wat vertellen over mijn tuin. We (mijn man en ik) hebben de tuin 20 jaar geleden aangelegd aan de hand van een schets van een hovenier. Hij zei dat we ons moesten beperken tot 40 verschillende soorten planten. Dat is natuurlijk nooit gelukt.

De tuin heeft een omvang van ruim 600 m2, een heel gevarieerde beplanting met een speels verwerkte groentetuin.

Je kunt van voor- tot najaar van de tuin genieten doordat er altijd wat bloeit. Daarnaast ligt de tuin vrij, hij sluit aan op de bomen en struiken van het gemeenteplantsoen waardoor hij veel groter lijkt.

Het lijkt me nu heel fijn om ook met andere tuinliefhebbers van mijn tuin te genieten. Mijn tuin is daarom op telefonische afspraak dagelijks open van 10.00 tot 17.00 uur. De entree is € 2,50 per persoon inclusief koffie/thee (groepen niet groter dan 6 personen). Mijn adres is: Verdistraat 10, 7391 SG Twello, tel: 0571-275026 (ik sta ook vermeld op bezoekmijntuin.nl).

♦ Vacatures in het bestuur

• We hebben helaas nog geen opvolg(st)er kunnen vinden voor Rolande Poppe die bij de laatste ALV is afgetreden. Graag zien we deze vacature spoedig ingevuld, want met een voltallig bestuur kunnen we u mooie programma’s blijven bieden. Bent u diegene die dit wel een paar jaar voor de vereniging zou willen doen of kent u iemand die u kunt aanbevelen om eens te polsen, laat het mij weten.

• Bij de eerstvolgende ALV in maart 2023 zit mijn tweede termijn als bestuurslid/voorzitter er op en statutair ben ik dan niet meer herkiesbaar. In dit geval komen we graag in contact met iemand die bereid is de functie van voorzitter over te nemen. Hebt u interesse, neem dan contact met me op, dan vertel ik u graag wat de functie zoal inhoudt.

Tenslotte: over al onze activiteiten vindt u de meest actuele (en uitgebreide) informatie op www.deventer.groei.nl.

Namens het bestuur,

Cor Koppert