Nieuwsflits september 2021 EXTRA

Extra Nieuwsflits september 2021

Beste Groei- en Bloeier,

In ons laatste boekje kondigden we het al aan, de ‘bodemdag’ in oktober. Nadere mededelingen zouden volgen. Welnu de organisatie is rond en het thema is:

Alle kleine beestjes helpen

Op zaterdag 16 oktober vanaf 9.30 u – ± 13.00 uur met een lezing en rondleiding over bodem en bodemleven.

Organisatie: Groei & Bloei, IVN-Deventer en Holsto Tuinen

Locatie: Holsto Tuinen en Buitenleven, Rijksstraatweg 12A, 8121PD Olst

Aanmelden is noodzakelijk, er is een maximum van 40 personen.

Aanmelden met vermelding ’Bodemleven’ en ‘lid G&B*/lid IVN*/geen lid*’ bij info(at)deventer.groei.nl.

Gratis voor leden G&B en IVN;  € 2 voor niet-leden.

Er is koffie/thee en na afloop een hapje en een drankje.

*Alleen vermelden wat van toepassing is; uw aanmelding wordt bevestigd.

Marc Siepman is een kenner van het   bodemleven en zal tijdens zijn lezing een inkijkje geven in de geheimen van een gezonde bodem. Minstens een kwart van de biodiversiteit op aarde leeft in de grond. Het samenspel van leven in de bodem zorgt er voor dat dood materiaal wordt afgebroken en weer wordt omgezet in voedingstoffen. Daarmee is de bodem ontzettend belangrijk voor het bovengrondse leven.

Brendan Adams zal daarna een rondleiding geven over de kwekerij en vertellen over de proeven die zij momenteel doen met diverse soorten bladaarde die de kant en klare compost, waarin vrijwel altijd veen in verwerkt is, kunnen vervangen.

We gaan zelf nog aan de slag met een grondboor om met eigen ogen te zien wat we in de bodem kunnen aantreffen.