Beste Groei & Bloeiers,

Ook deze maand kunnen we nog geen bijeenkomsten organiseren. Wat wel kan, is u weer een tweetal lezingen via internet aanbieden. U kunt zich voor beide aanmelden:

• Dinsdag 16 maart ism afdeling Apeldoorn om 20.00 uur 'Tuinieren zonder plaaggeesten’ door Baudewijn Odé.  Baudewijn is verbonden aan FLORON (Floristisch Onderzoek Nederland) dat zich al ruim 30 jaar inzet voor onderzoek naar en bescherming van de Nederlandse wilde flora.

Tegenwoordig wordt er door mensen veel gereisd en zo kunnen bedoeld of onbedoeld exoten meegebracht worden naar ons land. Bovendien worden ze verkocht om als tuinplant toe te passen. Dit kàn grote gevolgen hebben voor onze eigen flora en fauna.

Wat is een exoot? Hoe herkennen we deze?

Hoe houden wij schadelijke exoten uit onze eigen tuin en uit onze omgeving?

Voor de lezing kunt u zich aanmelden via dit formulier of via de website www.apeldoorn.groei.nl.

Uw e-mailadres wordt gebruikt om een link voor de lezing te sturen.
Vanaf 19.30 uur kunt u de link al gebruiken en dan krijgt u een korte instructie.
De lezing begint om 20.00 uur en zal rond 22.00 uur afgelopen zijn.

Onderling bijpraten is helaas niet mogelijk, wel kunt u tijdens de digitale lezing middels de chatfunctie vragen stellen aan de spreker. Info volgt nog via een instructiefilmpje, dat vooraf aan de lezing getoond wordt. U kunt dan gelijk checken of geluid en beeld goed ingesteld zijn.

• Donderdag 18 maart Zondag 21 maart i.s.m. afdeling Salland om 20.00 14.00 uur de lezing ‘Aardappels en Dahlia’s’ door Brian Krabbes.

Op het oog een wonderlijke combinatie, toch is er een overeenkomst. Beide zijn knoldragende planten die in een ongelooflijke verscheidenheid voorkomen. Reuzen en dwergen, felle kleuren en zachte pasteltinten. Tijdens deze diavoorstelling maakt u in het eerste uur kennis met de veelzijdigheid in kleur en vorm van de aardappel en haar boeiende familieleden. Vooral de oorspronkelijke aardappel uit de Zuid-Amerikaanse Andes komt ruim aan bod, maar ook de familieleden uit de sier- en moestuin worden niet vergeten.
Na de pauze is een andere knolvormende plant aan de beurt; de Dahlia. Heel bekend zijn de vaak dubbelbloemige tuindahlia’s in bonte kleuren, maar ook hier zijn de oorspronkelijke wilde voorouders minstens zo interessant. Brian Kabbes neemt u mee op een spannende reis die hij maakte op zoek naar wilde Dahlia soorten in de jungle van Mexico. Hier zal duidelijk worden dat de aardappel en Dahlia meer met elkaar gemeen hebben dan menigeen op het oog zou denken.

Locatie: Bij u thuis - klik hier voor registratie of ga naar www.salland.groei.nl..... klik hier om de Nieuwsbrief van afdeling Salland te lezen

Deze lezing wordt gegeven via een zoom livestream, met een maximum van 100 deelnemers. Omdat wij een hoge belangstelling verwachten hanteren wij de volgende spelregels:
1. Registratie is op volgorde van aanmelding: klik hier. U ontvangt kort voor de lezing de inloggegevens.
2. Aanmeldingen van buiten de afdelingen Salland, Deventer en Ommen worden alleen gehonoreerd als er plaats over is
3. Als het maximum aantal aanmeldingen bereikt is komt uw naam op een wachtlijst.  Als mensen zich terugtrekken kunt u alsnog meedoen
4. Mocht na aanmelding blijken dat u toch niet kunt meedoen, dan verzoeken wij u dat u te melden bij de organisatie, zodat wij uw plaats aan een ander kunnen geven
5. Deze lezing wordt ook gestreamd naar onze Facebook pagina, maar wordt daar niet opgeslagen.  Bij onze vorige lezing mislukte de stream naar Facebook door een storing op Facebook - wij geven geen garanties

• Tenslotte, zijn er onder uw familieleden, vrienden of kennissen startende of enthousiaste tuiniers, dan  maak ik u graag attent op de voorjaars promotie actie van onze vereniging. Het is een bijzonder interessant aanbod en u vindt het op onze website www.deventer.groei.nl. We heten ze graag van harte welkom!

Met een lentegroet,