Nieuwsflits juni 2021

Beste Groei & Bloeier,

Helaas zijn de mogelijkheden om activiteiten te organiseren deze maand nog beperkt. Zo hebben we besloten dit jaar opnieuw af te zien van de ‘open tuinen route’. Tegelijkertijd hebben we gezocht naar wat wel kan, het open stellen van een grote en tegelijkertijd interessante tuin. Dit is de tuin van de familie Bijvank aan de Spanjaardsdijk 61 in Lettele geworden. Deze tuin won de ‘groenste tuin’ verkiezing in 2017 en is vorig jaar mei in ons landelijk blad opgenomen. Deze openstelling, alleen voor leden van onze afdeling (en hun gezinsleden), is op zaterdag 19 juni; er is koffie/thee en een toilet aanwezig.

Hoe gaan we dit organiseren zodat u gespreid en verantwoord van deze bijzondere tuin kunt genieten?

• U meldt zich uiterlijk 13 juni aan op info(at)deventer.groei.nl met vermelding van uw naam en uw eventuele voorkeur voor de ochtend of de middag.
  • U krijgt uiterlijk 15 juni een tijdslot toegewezen waarbinnen u bij de tuin verwacht wordt.
  • In de tuin is zoveel mogelijk een route (eenrichtingsverkeer met enkele kruisingen) aangegeven.
  • Er wordt geen entree gevraagd en de familie Bijvank schenkt gratis koffie/thee; wel kunt u een vrije gift achter laten.
  • De tuin gaat ’s morgens om 10 uur open en we verwachten de laatste bezoekers om 16 uur toe te laten. Dit betekent dat we maximaal 75 aanmeldingen kunnen verwerken.
  • De gemeente heeft toestemming verleend voor deze activiteit.

Verder kunt u in het weekend van 12 en 13 juni op afspraak de Prunushof in Wilp bezoeken. Voor nadere informatie verwijs ik u naar de website www.deprunushof.nl.

In datzelfde weekend is ook de Roode Hoeve in Nijbroek geopend; informatie over deze tuin vindt u op www.tuinenderoodehoeve.nl.

Tuinclubs

Deze maand starten de tuinclubs weer voorzichtig op. Hebt u interesse om met een aantal gelijkgestemden op maandagavond, dinsdagmorgen of dinsdagavond gedurende het seizoen ter inspiratie een aantal privétuinen te bezoeken, laat het ons weten op info(at)deventer.groei.nl. We brengen u dan in contact met de gewenste tuinclub.

Zomeraanbieding ook voor bestaande leden

De gebruikelijke zomeraanbieding voor nieuwe leden, deze zomer een Metallo snoeizaag met holster, kunnen wij  deze maand voor slechts € 25 ook aanbieden aan bestaande leden.

Bent u geïnteresseerd, dan kunt u de zaag bestellen (1 exemplaar per lid) door € 25 over te maken naar ons rekeningnummer NL73 INGB 0000 8536 64, onder vermelding ‘zaag’ en van lidnummer, naam en postcode. Dit aanbod geldt tot 30 juni a.s. U krijgt bericht wanneer de zagen bij ons gearriveerd zijn en waar u uw zaag (bij u in de buurt) kunt ophalen.

Rotonde op de schop

De door ons geadopteerde rotonde aan de Havezatelaan wordt ingaande de week van 21 juni door de gemeente volledig gerenoveerd. Dit betekent onder meer dat alle beplanting verwijderd wordt. Hoewel het tijdstip voor verplanting niet gunstig is, is er mogelijk onder u interesse voor bepaalde planten. Laat het mij in ieder geval uiterlijk 13 juni via corkoppert(at)gmail.com weten. Dan bericht ik u wanneer u uw gewenste plant(en) kunt ophalen.

Gardenista zoekt vrijwilligers

De organisatie van het ‘groenfestival’ Gardenista dat van 22 tot 27 september op het landgoed ‘Den Alerdinck’ in Laag Zuthem gehouden wordt, is op zoek naar vrijwilligers voor zowel de voorbereiding van het festival als het festival zelf. Het betreft geheel uiteenlopende bezigheden. Meer informatie hierover vindt u op www.gardenista.nl.

Tot zover ons afdelingsnieuws voor deze maand.

Met een zonnige groet,