Dagexcursie 13 augustus naar o.a. Tuingoed Foltz

Vorig jaar zomer is weer eens gebleken hoe nuttig het is om bij mogelijke excursiedoelen te gaan voorkijken. Dat geldt zowel in positieve als in negatieve zin. Laten we  ons beperken tot de positieve verrassingen, want alleen daar kunnen we iets mee. Het eerste adres waar we verrast werden was het Arboretum Arcadië in Gasselte, ontworpen en aangelegd door Wiecher Huisman. Een bezoek daar zal u (opnieuw) doen beseffen hoeveel moois er is op het gebied van  heesters en bomen en hoe het gebruik ervan een tuin zoveel mooier en completer kan maken. Het heeft ons gesterkt in ons voornemen om zoveel mogelijk mensen van deze rijkdom kennis  te laten nemen. Google Wiecher Huisman en u zult ontdekken dat we met een boeiend mens en ervaren tuinontwerper te maken hebben.

Zaterdag 13 augustus is een mooie bezoekdatum want het toeval (?) wil dat we in het niet veel verder gelegen Vriescheloo de ambachtelijke kwekerij en showtuin vinden van Dori en Henk Jacobs. De kwekerij staat vooral bekend om zijn Helenium collectie en hoe mooi is het dan dat ons bezoek samen valt met het weekend van het Helenium Festival. Het moet al raar lopen als u daar, ondanks misschien andere voornemens, niet met een paar mooie cultivars vertrekt. Maar, zelfs als u geen planten nodig hebt, is een bezoek aan dit adres meer dan de moeite waard. Er ligt nl. een tuin bij, zo mooi, om je vingers bij af te likken. Kunt u zich hier wat betreft aankopen misschien nog beheersen, op ons volgende en derde adres gaat u onherroepelijk voor de bijl.

Het betreft de u ongetwijfeld wel bekende kwekerij Foltz in Meeden. Om u een idee te geven wat we bedoelen met de hiervoor genoemde term ambachtelijk, zou je bij Foltz de trefwoorden groot en gelikt kunnen gebruiken. Een bezoek hier is altijd de moeite waard, maar nu helemaal want ons bezoek valt samen met het jaarlijkse Exotenweekend. Dat wil zeggen: diverse standhouders met elk hun eigen specialiteit. Ook de mensen met een uitgebreide plantenkennis komen bij deze kwekerij altijd verrassingen tegen. Slaagt u er toch in uw aankoopdrift te weerstaan, neem dan deel aan een van de interessante rondleidingen over de kwekerij.

Voor leden en hun partner of één introducee geldt voor deze dag een vooroorlogse prijs van € 29,50. Zij kunnen zich via onderstaand opgaveformulier vanaf 20 mei opgeven. De inschrijving staat zoals gewoonlijk ook open voor onze buurtafdelingen en met een toeslag van € 5,00 ook voor niet leden. We vertrekken om 8.00 vanaf het Postillion Hotel Deventer en om 8.30 uur vanaf Dubbelbeek in Apeldoorn. We hopen om plm. 19.00 uur weer terug te zijn in Deventer. Denk aan een klein lunchpakketje.

Let op: Na opgave en betaling ontvangt u uiterlijk 15 juli een mailbericht met daarin de bevestiging van uw deelname.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Ton Blokvoort, ton.blokvoort(at)kpnmail.nl of 06 – 219 111 20

De reiscommissie

Aanmeldformulier dagexcursie o.a. naar Tuingoed Foltz

Klik op deze regel om naar het Aanmeldformulier te gaan.