Lezing Gerard van Buiten "Hoe hard is winterhard" 29 november 20.00 uur

Hoe hard is winterhard,

In onze tuinen kweken we graag de meest bijzondere planten. Veel van die planten komen uit gebieden met een heel ander klimaat dan het onze en dat zorgt soms voor problemen. Met de winterhardheid bijvoorbeeld. Van sommige planten weten we niet beter dat ze bij ons eigenlijk alleen als eenjarige, of alleen als kamerplant te kweken zijn. Van andere soorten is het minder duidelijk. Een plant die bij de één probleemloos de winter doorkomt, legt bij de ander consequent het loodje. Hoe zit dat nou eigenlijk met winterhardheid? Hoe hard is winterhard?

In deze lezing neemt de hortulanus u mee naar verschillende streken in de wereld waar veel van onze sierplanten vandaan komen. Allerlei planten komen voorbij waarvan u misschien niet eens wist dat ze winterhard (kunnen) zijn! We kijken uitgebreid naar de omstandigheden die (mede) bepalen hoe winterhard een plant eigenlijk is. Én we leren trucs om sommige juweeltjes net even beter de winter door te helpen.

Gerard van Buiten is sinds 2009 hortulanus van de Botanische Tuinen van de Universiteit Utrecht. Gerard is al van kinds af aan in de weer met planten en hij heeft de laatste 20 jaar in de botanische tuin in Utrecht volop ervaringen opgedaan met de meest uiteenlopende planten. Een echte plantenman en een rasverteller!

De lezing is op dinsdag 29 november om 20.00 uur in de Hof van Salland in Diepenveen

Voor leden is de lezing gratis. Niet leden betalen € 5,-