Verslag Moestuinieren bij de Ulebelt 2019

De theoretische moestuincursus (4 zaterdagochtenden) bij de Ulebelt is nu vrijwel afgelopen. Van de 13 deelnemers waren er 4 al lid van onze vereniging en 3 zijn nu ook lid geworden. Elke ochtend begon met een presentatie van Francine van Rossem, directeur-eigenaar van Kruidenhuis De Vlo uit Rijssen (en lid van onze afdeling!).  Zij teelt ook  zaad voor een nieuwe coöperatieve vereniging, De Zaderij. Thema’s als bodemverzorging, bemesting, zaaien composteren, vruchtwisseling, ziekten en plagen, klein fruit en kruiden zijn grondig besproken en de deelnemers kregen per mail een flinke voorraad literatuur ter kennisname aangeboden.  De meeste deelnemers gaan nu in hun eigen tuin extra gemotiveerd aan de slag.

Minder florissant verliep de deelname aan de parallelle praktijkcursus, namelijk het begeleid werken op een stukje eigen grond bij de Ulebelt. Met aangereikt advies en met faciliteiten als bemeste grond, gebruik van gereedschap, een ruim aanbod van groentezaden en diverse teelttechnieken wordt een aanstaand groentekweker geheel ontzorgd.  Ondanks flinke inspanningen bleek het moeilijk voldoende cursisten te vinden. Een deel van de grond wordt daarom bewerkt door oud-cursisten die op de wachtlijst staan voor een eigen volkstuin. Gezamenlijk gaan hardwerkende tuiniers lekkere groenten kweken. Ton Husken en Jan Weggemans zorgen voor de begeleiding. Kom deze zomer maar eens kijken bij de Ulebelt.