Ein Blick in den Garten unseres  Nachbarn

Donderdag 27 tot en met zaterdag 29 juni

Het is alweer zes jaar geleden dat we een geslaagde driedaagse tuinreis naar Noord West-Duitsland hebben gemaakt. Dat was toen, na België, de tweede editie die we zelf organiseerden en daar zou het toch echt bij blijven; immers, het is heel veel werk en Engeland is voor veel mensen toch favoriet. Echter, de nadelen die aan die bestemming kleven zijn het forse prijskaartje en de lange reistijden met daaraan gekoppeld onze zorg dat dan mensen afhaken. Om die reden zijn we toch doorgegaan op het pad van de driedaagse reizen. In de achterliggende jaren hebben de deelname cijfers bewezen dat zo’n opzet, in eigen beheer en op het vasteland, een mooi en goed betaalbaar alternatief is.

Mede dankzij de adviezen van Gerard Eppink, voorzitter van de afdeling Oldenzaal, is de reiscommissie op het spoor gezet van een aantal adressen in Duitsland en wel in de deelstaat Noordrijn-Westfalen waar we in Munster in ►Hotel Munnich onze uitvalsbasis hebben als we gedurende drie dagen een mooi en gevarieerd programma gaan uitvoeren.

♦ Dag 1

Na vertrek uit Deventer en Apeldoorn is onze eerste bestemming Café en ►Park Gut Heidefeld in Bocholt-Spork. Hier gebruiken we koffie met een plak Rosinenbrot en krijgen we aansluitend een rondleiding door een keurig verzorgd park/arboretum, groot 7000 m² en gebaseerd op de prachtige Engelse tuinen en parken uit de 19e eeuw.

Onze tweede stop is ►Garten Borggreve in Velen. Hier vinden we op kleur afgestemde vaste plantenbedden, talrijke rozen, een ruime moestuin, een kleine vijver en prachtige bomen. De tuin presenteert zich in de stijl van oude cottage-tuinen. Nadat we hier met een kop soep zijn gestart, wordt de groep gesplitst. Reden hiervoor is  de prachtige knusse tuin van ►Hildegard Rave in het zeer nabij gelegen Velen-Ramsdorf, die echter te klein is voor het hele gezelschap. Deze tuin is 1000 m² groot en het thema hier is een harmonieus geheel van planten, stenen, oud hout en roestig ijzer.Voor het bewonderen van elk van de beide tuinen trekken we een uur uit. In beide tuinen ook koffie/thee.

We hebben op deze eerste dag nog steeds geen caloriebom gehad. Welnu, als Duitsers ergens befaamd om zijn dan is het wel Kuchen und Gebäck. Op beide worden we op ons laatste adres, ►Garten Rensing in Südlohn, uitgebreid onthaald. Hoe lekker ook, de belangrijkste reden voor het bezoek is natuurlijk de tuin: een uniek ontwerp, eigenlijk met geen andere tuin te vergelijken.

Hopelijk moe en voldaan gaan we richting ons hotel.

♦ Dag 2

Het ►Maximilianpark is een fantastische versmelting van industrieel erfgoed (voormalige kolenmijnen), kunst en uitbundige flora in diverse thematuinen. De vroegere kolenwasserij is nu getransformeerd in een glazen olifant. Van hieruit is op 35 meter hoogte het hele park te overzien. Op dit immense terrein heeft Piet Oudolf zich op 7000 m² ook behoorlijk uitgeleefd.

We sluiten hier na enkele uren af met een lunch waarna we terugrijden naar ►Munster om daar met een Duitse gids in onze eigen bus een tour door de stad te maken. Voor al het moois dat voor de bus onbereikbaar is maken we daarna, ook weer met een gids, een wandeling door het oude Munster. Afhankelijk van het verloop en de weersomstandigheden, kunnen we, voordat we naar ons hotel gaan, misschien nog even een terrasje pakken.

♦ Dag 3

We gebruiken de ochtend voor een uitgebreide rondleiding in Europa’s  grootste perk- en potplantenkwekerij ►Emsflower in Emsbüren. Dankzij de modernste geautomatiseerde processen in de tuinbouwbranche worden hier jaarlijks 300 miljoen planten gekweekt. Natuurlijk starten wij eerst met koffie en gebak. Aansluitend aan de rondleiding kunnen we ook nog genieten van een tropische tuin en een vlindertuin.

Ons volgende adres is ►Garten Picker in Borken, ook weer een tuin die met geen andere te vergelijken is.

Om ook nog een tastbare heinnering aan deze reis te kunnen scoren, bezoeken we traditioneel een kwekerij en dat is ditmaal de mooie en grote ►Kwekerij Fahner in Deurningen.

Dit is ons laatste adres voordat we de terugreis starten die ons naar Restaurant ►Bras-Koer in Lettele brengt voor ons afscheidsdiner.

Tot slot de laatste kilometers naar Deventer en Apeldoorn.

Om het deelname bedrag niet hoger te maken dan strikt noodzakelijk gaan we, net als vorig jaar,  met staffelprijzen werken. Dit houdt in dat de deelnemers die gebruik maken van een 2-persoonskamer bij een deelname van 40 personen in totaal € 415,00  p.p. betalen, bij  45 deelnemers € 405,00 en  bij 50  deelnemers € 395,00. Voor de 1-persoonskamers geldt een  toeslag van € 60,00. Inschrijving alleen voor leden uit de afdelingen van de Stedendriehoek, met hun partner/introducee , door middel van het OPGAVEFORMULIER dat vanaf 1 maart zichtbaar is. De mogelijkheid tot opgave stopt zodra het maximale deelname aantal bereikt is of uiterlijk 1 april. Tegelijk met uw aanmelding vragen we u om € 100,00 p.p. als aanbetaling te voldoen. Na het sluiten van de inschrijftermijn zal het resterende bedrag in rekening worden gebracht.

Na opgave en  tweede betaling ontvangt u uiterlijk 15 mei een mailbericht met daarin de bevestiging van uw deelname.

Belangrijk: denk gelijktijdig met uw opgave aan het afsluiten van een reis- en annuleringsverzekering.

De reiscommissie.